Fairtrade Česko a Slovensko si letos připomíná 20 let působení v České republice. Už dvacet let tedy mohou lidé v Česku přispívat svými každodenními nákupními rozhodnutími k pozitivní změně na druhém konci světa. Organizace Fairtrade International letos slaví celosvětově 30 let od založení.
FAIRTRADE je malá známka, ale dělá velké věci. V České republice už 20 let …
Každý z těch 20 roků byl jiný, každá z těch 20 kapitol historie Fairtrade v Česku přinesla něco nového. Pojďte se s námi projít proti proudu času a tou úctyhodnou historií trochu zalistovat.
2024
Nejoblíbenějšími fairtradovými produkty jsou kakao a káva.
K dostání na českém trhu jsou také fairtradové růže, třtinový cukr, čaj, banány, omezeně rovněž bavlna, kosmetika nebo víno.
2023
Veškeré bio banány v řetězci Lidl jsou od konce února zároveň fairtradové.
Nejen za pěstiteli těchto banánů, ale i kakaa a kávy jsme se vydali na podzim do Peru s novináři. Na 150 místech v ČR si účastníci Férové snídaně připomněli Světový den pro fair trade a životní podmínky pěstitelů. Vydali jsme novou mapu Svět v souvislostech pro školáky.
2022
Bude káva i za 20 let?
Na takové otázky odpovídal na školách a v knihovnách v ČR a SR kolumbijský pěstitel kávy Bladimir Pacheco Quinto. Spustili jsme kampaň FAIRTRADE. Malá známka, ale dělá velké věci. Uskutečnil se rekordní počet Výstav na stromech, které se pod titulem Kávová krize věnovaly problémům pěstitelů nejoblíbenější fairtradové suroviny.
2021
Dokument o kakau Ve stínu kakaovníku z dílny Fairtrade Česko a Slovensko získal ocenění
v sekci krátkých filmů na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. V tomto roce se poprvé ve stálé nabídce řetězce Kaufland objevily fairtradové růže. V červnu, před vysvědčením, zařadil fairtradové květiny do nabídky i řetězec Lidl.
2020
Do šíření myšlenky Fairtrade v ČR se zapojují známé osobnosti.
Jako první se na plakátech ke kampani Fairtrade Česko a Slovensko objevil spisovatel a cestovatel Ladislav Zibura. Od té doby vyjádřili podporu Fairtrade např. herečka Zuzana Kronerová, moderátorka Adéla Vinczeová nebo cukrářka Mirka Van Gils Slavíková.
2019
Čeští novináři zamířili do Indie
za pěstiteli fairtradové bavlny. Výstava Cena kakaa se v rámci celorepublikového happeningu na podporu důstojné práce dostala do 103 parků v ČR. Vydali jsme brožuru popisující, jak hodnoty, které prosazuje Fairtrade, přispívají k naplňování Cílů udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals – SDGs).
2018
Fairtrade Česko a Slovensko se stává členem Asociace společenské odpovědnosti. Uskutečnila se kampaň Fandíme Fairtrade a vydali jsme premiérové Kávové noviny s informacemi ze světa fairtradové kávy.
2016
Významná část fairtradové kávy se v tomto roce už prodává nikoliv pouze v obchodech, ale v kavárnách, jako jsou Starbucks, Tchibo, mamacoffee a další. Fairtradovou kávu zavádějí také čerpací stanice OMV a Benzina. V roce 2016 jsme uspořádali první veletrh fairtradových výrobků a fairtradové banány běžely Pražský mezinárodní maraton.
2014
Přejmenováváme se na Fairtrade Česko a Slovensko.
V dubnu tak vyvrcholila naše několikaletá spolupráce se slovenskými partnery a našimi členy (organizace Živica a Nadácia Integra) a Fairtrade International. Nově začínáme poskytovat servis slovenským obchodníkům a podporujeme prodeje a marketing známky FAIRTRADE i na tamním trhu. Zároveň jsme oslavili 10 let působení v ČR.
2013
V tomto roce jsme oficiálně rozšířili působení i na Slovensko
Fairtradové výrobky se však na Slovensku prodávaly už před tím. Na českém trhu je nejoblíbenějším fairtradovým produktem stále káva. Na druhém místě jsou výrobky z fairtradové bavlny. Kromě „tradičních“ výrobků, jako je čokoláda, čaj nebo cukr, se k nám postupně dostává i kosmetika nebo banány (ojediněle ve vybraných e-shopech). Jiné čerstvé ovoce ani řezané květiny zatím nejsou na našem trhu k dostání.
2012
Václavské náměstí se v březnu tohoto roku stává dějištěm netradičního happeningu Běh ve spodním prádle. Skupina 25 mladých lidí se svlékla do spodního prádla vyrobeného z fairtradové bavlny. Takto oděni několikrát obkroužili střední část náměstí, aby veřejně vyjádřili podporu fairtradovým produktům.
2011
Do mezinárodní kampaně Fairtradová města a školy se zapojila poprvé ČR.
Dosud se do ní zapojilo celkem 66 subjektů, které podporují a zviditelňují myšlenku fair trade. Zároveň v tento rok odstartoval piknikový happening na podporu pěstitelů “Férová snídaně” a v Česku se začala prodávat fairtradová bavlna, konkrétně fairtradové dámské spodní prádlo.
2010
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem
v ČR je v tomto roce káva s podílem 40 %, po ní následuje čokoláda a kakao se 17 % a třetím nejčastěji nakupovaným výrobkem jsou čaje s 12 %. Převažují trvanlivé potraviny. Rychloobrátkové zboží, jako je čerstvé ovoce, je zatím dostupné pouze v malé míře. Českou republiku navštívili mexický pěstitel kávy Eimar Velazquez Mazariegos a pěstitel kakaa John Kanjagaile z Tanzánie.
2009
Došlo k podpisu smlouvy s Fairtrade International a vzniku zastoupení pro ČR.
Fairtrade ČR se stává historicky druhou marketingovou organizací v rámci Fairtrade International. “První Fairtrade marketingová organizace ve východní Evropě dozajista pomůže posílit hnutí Fairtrade jako celek a přinést více zisku znevýhodněným pěstitelům,” potvrzoval Rob Cameron, tehdejší výkonný ředitel Fairtrade Labelling Organizations International (dnes Fairtrade International).
2008
Vznikla první česká pražírna fairtradové kávy a síť kaváren v Praze
mamacoffee. Fairtrade trh roste o více než 50 % za rok. Fairtrade se objevuje v nově vznikajících sítích speciálních fair trade obchůdků, v běžných i internetových obchodech, supermarketech, firmách, na státních úřadech a univerzitách. Uskutečnili jsme první návštěvu zástupců fairtradových certifikovaných pěstitelských družstev. S novináři a s žáky škol mluvila Mary Mabel Tagoe z ghanského družstva Kuapa Kokoo.
2004
V ČR se začaly prodávat fairtradové potravinové výrobky
Došlo k založení Asociace pro fair trade, u jejíhož zrodu stály tři nevládní organizace (Jeden svět, Ekumenická akademie Praha, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání). Asociace slouží jako platforma pro setkávání neziskových organizací a firem, které se obchodováním produktů v rámci fair trade již delší dobu zabývají a mají s ním četné zkušenosti.