V ČR se rozšiřuje nabídka fairtradových banánů, řetězec Lidl je zavádí do stálého sortimentu

Přestože nejrozšířenějšími fairtradovými produkty na českém trhu jsou dlouhodobě kakao a káva, rozvíjí se i nabídka nejoblíbenějšího fairtradového ovoce – banánů. Řetězec Lidl je od února zavádí/zavedl do stálého sortimentu a rozšíří tak řadu svých fairtradových produktů

„Banány patří mezi nejpopulárnější exotické ovoce i u nás. K jejich oblibě přispívá bezpochyby i cena – ta patří v sortimentu čerstvého ovoce dlouhodobě k nejnižším. To má však i své odvrácené stránky, především negativní sociální dopady a ničení životního prostředí. Právě to se snaží řešit mimo jiné etická certifikace Fairtrade, jejíž známka se od předloňského roku pravidelně objevuje i na banánech prodávaných v ČR,” říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko a doplňuje: „Velmi nás těší, že je nyní zavádí do stálého prodeje i řetězec Lidl a budou tak dostupnější.” 

„V našem stálém sortimentu máme už řadu produktů s certifikací Fairtrade, např. výrobky obsahující kakao, kávu nebo vanilku. Mimo jiné i káva v automatech v našich prodejnách nese tuto certifikaci. Chtěli jsme nabídku ještě dále rozšířit, a proto jsme se rozhodli i pro fairtradové banány. Vysíláme tím k zákazníkům důležitý signál, že je potřeba zajímat se, za jakých podmínek vzniká zboží, které nakupujeme,“ potvrzuje Tomáš Myler, ředitel firemní komunikace Lidl Česká republika.

Zvyšující se zájem českých zákazníků znamená větší odbyt pro pěstitele z Latinské Ameriky. „Malým pěstitelům ve výkupu často platili méně, teď dostávám dobrou cenu,“ říká Andrea Molina z Kostariky, podle které pomáhá Fairtrade malým pěstitelům hlavně s odbytem. Často dřív nedokázala prodat dost svých banánů za dobrou cenu. „Bylo opravdu těžké se uživit, takže za tohle jsme rádi: že máme odbyt a že nám rozumně platí,“ dodává Andrea.

Fairtradové banány jsou jednoznačně nejoblíbenějším fairtradovým ovocem. Předloni uplynulo 25 let od jejich uvedení na světový trh. Počet organizací, které se věnují pěstování fairtradových banánů, setrvale rostl a nyní jich má certifikaci Fairtrade již 240 v 16 různých zemích. Dohromady na fairtradových banánových plantážích pracuje přes 35 000 lidí. 91 % všech fairtradových banánů pochází z Latinské Ameriky a Karibiku. Nejvíce fairtradových banánů dodávají pěstitelé z Dominikánské republiky, Kolumbie a Ekvádoru. Největšími spotřebitelskými trhy pro fairtradové banány byly v roce 2021 Velká Británie, Německo a Francie. V ČR a na Slovensku se fairtradových banánů prodalo v předloňském roce 695 tun. Nejvíce se na tomto objemu podílel řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner, ve zmrzlině Ben & Jerry’s společnosti Unilever nebo v prodejnách společnosti Countrylife.

Další informace:

www.fairtrade.cz/banany/

All About Bananas

Kvůli rostoucím nákladům Fairtrade zvyšuje minimální cenu za banány

Strmý nárůst cen banánů tvrdě dopadá na pěstitele. Silvia Campos z Fairtrade Int. vysvětluje, proč tomu tak je.

Banány, nejpopulárnější exotické ovoce u nás, slaví.

150 68 V ČR se rozšiřuje nabídka fairtradových banánů, řetězec Lidl je zavádí do stálého sortimentu 2023-02-07