Fairtrade v médiích

4. 4. 2021, Respekt: Reforma globálního kapitalismu

  • Všichni výrobci čokolád budou muset zdokumentovat, odkud jejich surovina pochází, a přinejmenším nakupovat certifikované kakao, které pěstitelům zaručí aspoň o něco lepší příjem. „Klíčové je zkrácení dodavatelského řetězce,“ popisuje možný trend Petra Fix. „Čím je kratší, tím lepší přehled mají výrobci čokolády o podmínkách, za kterých bylo kakao vypěstované.

25. 3. 2021, apetitonline.cz: Kde začíná cesta čokolády

23. 3. 2021, Vlasta: Čokoláda: sladkost zrozená z hořkosti (pdf)

16. 3. 2021, czdefence.cz: – AČR nakupuje 100 000 kusů balených potravinových dávek

  • Zajímavostí je, že určité komponenty v balíčcích (jmenovitě čaj, káva, čokoláda a cukr) pak musí splňovat podmínky Fair Trade. Výrobky tedy musejí nést značku Fair Trade dle certifikace Fair Trade International a členských organizací Světové fairtradové organizace (WTFO). Znamená to, že jde o fér nákup, kdy dělníci, sběrači na polích apod. nejsou vykořisťováni a náleží jim fér výplata za odvedenou práci.

15. 3. 2021, Marianne: článek o výhodách fairtradových květin

  • Pěstitelé často ani neznají svá zaměstnanecká práva. Na květinových plantážích tak běžně dochází k potlačování odborových organizací. Řešením však není bojkot při nákupu květin. Tento průmysl totiž i přes veškeré nedostatky dává práci stovkám tisíc lidí v rozvojových zemích. Cesta je tedy v nejrůznějších certifikovaných programech, jako je třeba Fairtrade.

11. 3. 2021, Apetit: ČOKOLÁDA: sladkost zrozená z hořkosti

11. 3. 2021, koprivnice.cz: Dotační titul Zdravého města byl navýšen na 60 000 korun

  • Hlavním cílem je motivovat organizace působící na území města k realizaci projektů naplňujících principy Projektu Zdravé město i místní Agendy 21 a k pořádání osvětových kampaní. „Podporu lze získat na aktivity propagující globální odpovědnost a osvětu o cílech udržitelného rozvoje OSN, konkrétně se může jednat o akce k tématům Fair Trade, Zero Waste.(…)“

8. 3. 2021 grada.cz: vyšla nová učebnice o fair trade

3. 3. 2021, mpo.cz: Ministři obchodu diskutovali o nové strategii obchodní politiky EU

  • „Vítáme, že v nové strategii je zdůrazněn význam otevřeného a spravedlivého obchodu založeného na pravidlech. Právě otevřený obchod považujeme za cestu, jak lze nejlépe překonat stávající ekonomické problémy,“ říká náměstkyně Tauberová.

22. 2. 2021, svetzeny.cz: Skryté trny afrických růží

18. 2. 2021, rehabilitace.info: Budoucnost bez kávy? Dokážeme zabránit světu bez kávy? Nebo káva jednou vymizí z našich životů?

  • Je nutné zajistit pěstitelům spravedlivou cenu a podmínky, podporovat spotřebu kávy v zemích, kde se vyrábí a kde je často nízká. Důležitá je také podpora přímých vztahů mezi pěstiteli a pražírnami, a budování lepších životních podmínek pro rodiny, které se pěstováním kávy už po staletí živí. Odborníci v průmyslu rovněž vyzvali velké kupce, jako je Nestlé, aby platili spravedlivější ceny a nezaplavovali trh nekvalitními a levnými kávami…

15. 2. 2021, Marianne: Férové dárky pro radost (pdf)

1. 2. 2021, Nový prostor: Skryté trny afrických růží (pdf)

25. 1. 2021, lui.cz: Unavenému ovoci ze supermarketů je konec. Crowdfarming vám doveze citrusy i avokáda, které ještě před dvěma dny visely na stromě

  • Neziskovka Fairtrade Česko a Slovensko sdružuje organizace i jednotlivce, kteří podporují myšlenku spravedlivého obchodu (fair trade). Zaměřuje se na podporu pěstitelů ze zemí globálního Jihu, jejichž postavení je ve srovnání s evropskými farmáři o dost horší. Přesto crowdfarmingu fandí. „Obecně vítáme všechny snahy, které směřují k tomu, že zemědělská produkce je co nejekologičtější, že při ní není zneužívána dětská nebo otrocká práce a že za ni pěstitelé dostanou spravedlivě zaplaceno. S myšlenkou crowdfarmingu nás spojuje také to, že i my se snažíme, aby se spotřebitelé co nejvíc zajímali o to, kdo a za jakých podmínek pro ně potraviny vypěstoval a vyrobil,“ uvedla ředitelka organizace Hana Malíková….