Ve snaze zmírnit dopady prudce rostoucích výrobních a životních nákladů pěstitelů oznámila organizace Fairtrade International nové minimální ceny banánů. Nové minimální ceny představují průměrné zvýšení o 4,5 % pro banánové farmy a navíc průměrné zvýšení o dalších 15 % pro ty pěstitele, kteří banány sami přímo vyvážejí, a to na pokrytí vyšších nákladů na vývoz a balení. Jedná se o nejvyšší zvýšení minimální ceny za posledních několik let.
Minimální cena představuje (spolu s takzvaným fairtradovým příplatkem) jeden z klíčových nástrojů systému Fairtrade, jak zlepšit ekonomickou situaci pěstitelů v zemích Asie, Afriky a Latinské Ameriky. Oznámení o jejím zvýšení u banánů přichází v době, kdy se ekonomiky po celém světě potýkají s vysokou inflací, rostoucími životními náklady a kdy se i pěstitelé musejí vypořádat s rapidně rostoucími výrobními a vývozními náklady. Pěstitelé přitom čelili prudce rostoucím nákladům již v roce 2021, letos však jejich exponenciální nárůst pokračoval.
„Uvědomujeme si, že mnoho spotřebitelů a pěstitelů trpí současnou krizí životních nákladů. Břemeno zvýšených nákladů však nemohou nést pouze pěstitelé,„ uvádí Silvia Camposová, hlavní poradkyně Fairtrade pro banány.
Údaje, které Fairtrade shromáždil z mnoha banánových farem s certifikací Fairtrade a které ověřili techničtí experti, ukazují, že ceny od roku 2021 vzrostly následovně: hnojiva o 70 %; pohonné hmoty o 39 %, palety a plastové obaly o více než 20 %. Zvýšily se i náklady na další čtyři klíčové vstupy a vybrané služby – pracovní sílu, kartonové krabice, vnitrozemskou přepravu a přístavní poplatky.
Nová minimální cena vstoupí v platnost 1. ledna 2023. V současné době probíhají mezi firmami, jež banány vykupují, a výrobci jednání o smlouvách na rok 2023.
Fairtrade také poprvé zveřejňuje náklady na osm klíčových položek a služeb potřebných pro produkci banánů, a to pro každou producentskou zemi. To zajišťuje transparentnost nákladů, které se skrývají za novými minimálními cenami, a pomůže pěstitelům a obchodníkům lépe vyjednávat o smlouvách. Podle Camposové však bylo stanovení těchto cen předmětem složitého vyvažování, protože mnoho organizací pěstitelů se obává, že vyšší ceny povedou k úplné ztrátě fairtradových prodejů.
„Vyzýváme maloobchodníky, obchodníky, aby se postavili na stranu fairtradových pěstitelů a nadále nakupovali fairtradové banány,„ říká Camposová. „A vyzýváme je, aby se přihlásili ke sdílení odpovědnosti a udržitelným cenám, aby zastavili pokračující pád ke dnu a zajistili, že se banánové farmy udrží na trhu.„
Fairtrade je jediným certifikačním systémem s minimální cenou, která je pro pěstitele zásadní záchrannou sítí. Fairtrade každoročně přezkoumává minimální ceny po konzultaci s pěstiteli a obchodníky. Fairtradové banány jsou jednoznačně nejoblíbenějším fairtradovým ovocem. V loňském roce oslavily banány 25 let od svého uvedení na světový trh. Počet organizací, které se věnují pěstování fairtradových banánů, rostl a nyní jich má fairtradovou certifikaci již 240 v 16 různých zemích. Dohromady na fairtradových banánových plantážích pracuje téměř 35 000 lidí. 90 % všech fairtradových banánů pochází z Latinské Ameriky a Karibiku.
„Banány patří mezi nejpopulárnější exotické ovoce i u nás. K jejich oblibě přispívá bezpochyby i cena – ta patří v sortimentu čerstvého ovoce dlouhodobě k nejnižším. To má však i své odvrácené stránky, především negativní sociální dopady a ničení životního prostředí. Právě to se snaží řešit mimo jiné etická certifikace Fairtrade, jejíž známka se od předloňského roku pravidelně objevuje i na banánech prodávaných v ČR,” říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Fairtradových banánů se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 695 tun. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Kaufland, dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner nebo ve zmrzlině Ben & Jerry’s společnosti Unilever.
V této tabulce najdete všechny nové minimální fairtradové ceny banánů.
Přečtěte si také celé oznámení k cenám zde.