Vodafone představil novou kolekci firemních uniforem, která pochází z trvale udržitelné výroby a pyšní se známkou FAIRTRADE. Bavlna patří mezi nejdůležitější a nejstarší textilní suroviny. Běžně pěstovaná konvenční bavlna má negativní dopady na lidi i přírodu. Jedním ze způsobů, jak problémy pěstitelů bavlny řešit, je odpovědná spotřeba a volba certifikovaných produktů.
„Vážíme si toho, že český Vodafone jde příkladem a cestou udržitelné spotřeby a že pro novou kolekci zvolil právě certifikovanou fairtradovou bavlnu. Právě tato obchodní rozhodnutí, vedle našeho každodenního nákupního chování, mají sílu přispět k pozitivní změně a ke spravedlivějším podmínkám ve světě. Jde o jasný vzkaz všem jejím zákazníkům, ale i veřejnosti,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko.
Video: https://vimeo.com/765637550/4683e3dcf9
„Pro nás ve Vodafonu je důležité nejen to, jaký dopad má naše činnost na životní prostředí, ale dbáme také na sociální aspekty. Certifikace Fairtrade znamená, že při pěstování bavlny pro naše oblečení platil zákaz dětské práce a že pěstitelé dostali za práci spravedlivě zaplaceno,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu. A doplňuje: „Snažíme se budovat spravedlivé podmínky pro všechny, ať už se jedná o mladé lidi, seniory, nebo lidi se zdravotním či jiným znevýhodněním. Je logické, že to samé chceme zajistit i pro výrobce našeho firemního oblečení.“
Bavlna patří mezi nejdůležitější a nejstarší textilní suroviny. Většina bavlny s minimem pesticidů, bez dětské práce, s důstojnými výkupními cenami pochází od drobných pěstitelů. Běžně pěstovaná konvenční bavlna má negativní dopady na lidi i přírodu. Pěstitelé se z jejího prodeje nedokážou důstojně uživit a pro životní prostředí je bavlna nejšpinavější plodinou na světě – většina je geneticky modifikovaná a používá nejvíce pesticidů. Jedním ze způsobů, jak problémy pěstitelů bavlny řešit, je odpovědná spotřeba – tedy například to, že zákazníci se při nákupu budou více zajímat o původ oblečení a o podmínky jeho vzniku. Vodítkem jim při tom mohou být etické certifikace, jako je například Fairtrade.
Na našem trhu je stále obtížné sehnat oblečení s certifikovanou fairtradovou bavlnou. Obvykle na něj lze narazit jen výjimečně u malých prodejců. Snadněji než oblečení lze sehnat ručníky, povlečení a reklamní tašky. Pracovní oblečení dodává náš nový licenční partner tradiční textilní výrobce z Prostějova KAJA s.r.o. Nákupní tašky nebo pytlíky z certifikované bavlny najdete v prodejnách sítě Lidl, Penny market či drogerií dm. Zajímavostí je, že zaměstnanci prodejen obchodního řetězce Kaufland nosí pracovní oblečení také z této suroviny.
Podmínky panující na bavlníkových polích v Indii přiblížila výstava pod širým nebem nazvaná ŽIVOT V BAVLNĚ. Nahlédněte do její online části. Nebo pokud vás téma zajímá, objednejte si ji zde a dostaňte ji do svého okolí, tématu se můžete věnovat také v rámci výuky díky našim vzdělávacím lekcím.
Časté problémy při pěstování bavlny rozpracováváme také zde.