Vysoké ceny kávy nemusí být pro pěstitele výhrou. Prodeje fairtradových banánů a čaje meziročně rostly

Praha, 28. května 2025 – V Česku loni rostly prodeje fairtradových banánů o 7 % a čaje o 13 %. Poklesly ovšem o procento ikonická káva a o 20 % kakao, což mělo dopad na celkové prodeje fairtradového zboží. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, se v loňském roce i kvůli tomu snížil o 11 %, stále však činil úctyhodných téměř 38 milionů korun. Za posledních deset let tak narostl více než 25x.

Loňský rok byl charakteristický výjimečným nárůstem cen surové kávy a kakaa. Významné kolísání cen má obrovský dopad na živobytí pěstitelů kávy a kakaa. Náhlé výkyvy ztěžují pěstitelům plánování a případné investice. Současné zvýšení cen, ovlivněné extrémním počasím v Brazílii a Vietnamu a rostoucí celosvětovou poptávkou, ukazuje křehkost dodavatelského řetězce a naléhavou potřebu dlouhodobých řešení, popisuje Xiomara J. Paredes, ředitelka organizace CLAC, sítě fairtradových pěstitelů v Latinské Americe.

Pro drobné pěstitele nemusí vysoké ceny na burze nutně znamenat výrazně vyšší zisky. Drobní pěstitelé nejsou ti, kteří cenu stanovují. Vedle toho se zvyšují náklady na pěstování, nájemní práci při sklizni. Přitom na mnoha místech je úroda často nižší v důsledku klimatických změn. Rostliny jsou náchylnější vůči chorobám a škůdcům kvůli častým výkyvům počasí. Pěstitelé se potýkají s nižšími srážkami a vysokými teplotami. To vše ovlivňuje sklizeň, která je následkem toho nižší a to pak vede k vyšším cenám, které jsou hnané i zvyšující se poptávkou po kávě v asijských zemích, vysvětluje Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.

Právě vysoké ceny kávy mohly stát za mírným meziročním poklesem prodejů fairtradové kávy v Česku. V roce 2024 navíc poklesla kupní síla Čechů ve srovnání se zbytkem Evropy. V takové situaci lidé zpravidla více zvažují nákupy zboží, které není nezbytné, což je typicky případ čokolády nebo cukrovinek.

Rostly prodeje banánů a čaje, méně se prodalo kakaa

 Nárůst zaznamenaly fairtradové banány, jejichž prodej vzrostl o sedm procent a prodeje čaje vzrostly o třináct procent. Prodeje fairtradové kávy naopak poklesly meziročně o jedno procento. Zároveň, přestože stále více obchodních řetězců používá fairtradové kakao do výrobků svých privátních značek, poklesly prodeje fairtradového kakaa,” popisuje Gabriela Kozlová, vedoucí obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko.

Fairtradový příplatek, který získali pěstitelé z Latinské Ameriky, Asie a Afriky za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, jež pěstitelská družstva a zaměstnanecké organizace vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, se oproti loňskému roku snížil o 11 % hlavně právě kvůli snížení prodejů kakaa. Zároveň však vzrostl za posledních deset let více než 25x na současnou výši 37 962 000 Kč.

Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce na množství prodalo fairtradového kakaa, vzrostly prodeje fairtradových banánů

Největší, více než poloviční (56 %) podíl na fairtradovém příplatku mají prodeje fairtradového kakaa, kterého se v ČR prodalo 3 445 tun. I když jeho celková spotřeba v roce 2024 oproti loňskému roku poklesla o více než 20 %. Přes polovinu se ho prodalo ve formě kakaového másla a další skoro 40 % tvořila kakaová hmota. Prodávalo se převážně jako součást čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Následuje Penny Market a třetí místo zaujímá Kaufland. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly hořká čokoládová poleva a oplatky Mr. Choc z kokosu a čokolády společnosti Lidl a Mozartovy koule společnosti Manner.

Vzrostly prodeje fairtradových banánů, kterých se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 1887 tun, jedná se o sedmiprocentní nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Lidl a následuje řetězec Kaufland. Dále je čeští zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner. 

Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě tvoří 3,7 procenta, roste BIO

Fairtradové kávy se loni na našem trhu prodalo 1 254 tun, tedy o jedno procento méně než v roce 2024. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1003 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 143 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2023 přes 13 šálků fairtradové kávy (v roce 2023 to bylo 14,5 šálků kávy). Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,5 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 3,7 % (v roce 2023 to bylo zhruba 4 %). Zároveň téměř pětinu z této kávy tvořila bio produkce, která je na vzestupu. 

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Orlen (dříve Benzina), dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách. Z českých společností ovládá první pozici v objemu prodané fairtradové kávy lokální pražírna FairBio.

Velký pokles u fairtradových růží, o deset procent poklesly prodeje třtinového cukru, rostl naopak fairtradový čaj

Řezaných fairtradových růží se v roce 2024 prodalo 2 792 000 stonků, což představuje meziroční pokles o 41 %. Největší tržní podíl na tomto objemu má řetězec Kaufland a následují prodeje v Lidlu.Dále se pro zajímavost přidávají v ČR do fairtradových kytic fairtradové karafiáty, peruánské lilie, chryzantémy a jako okrasa třeba i třezalka nebo gysophila (nevěstin závoj) či eukalyptus. 

Fairtradového čaje se loni v ČR spotřebovalo 9 tun (nárůst o 13 %). Více než třetinu prodaného množství tvoří bio produkce, která je stále na vzestupu.  Lídrem v oblasti čajů je společnost Pfanner se svým ledovým čajem. Následuje dm drogerie s černým a bílým bio čajem. Na třetím místě se nachází společnost English Tea Shop s bohatou nabídkou včetně řady variací fairtradových čajů černých, zelených, ale i typů rooibos či máta.

Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 163 tun (pokles o 10 % z loňských 181 tun). Lídrem v této oblasti je společnost Agrana, která na trhu prodává balený třtinový cukr pod značkou Sugars of the World. Druhou příčku nově obsadila společnost Unilever, která v ČR prodává zmrzlinu Ben&Jerry´s s obsahem fairtradových surovin (kromě cukru jde například o kakao a vanilku). Následuje společnost Lidl, která používá fairtradový cukr při výrobě některých svých tabulkových čokolád.

Ilustrační fotografie a infografiky jsou ke stažení zde.

Popisek úvodní fotografie:  Vietnamská pěstitelka Nguyen Chi Le Thuy z družstva Ea Kiet vlastní 1,2 hektarů půdy. Je z třetí generace farmářů a absolvovala 3leté školení pro mladé pěstitelky od Asociace fairtradových družstev Asie a Pacifiku NAPP. Díky tomu získala zkušenosti z dalších družstev z Vietnamu, ale třeba i z Bali.

150 104 Vysoké ceny kávy nemusí být pro pěstitele výhrou. Prodeje fairtradových banánů a čaje meziročně rostly 2025-05-27