Týnec nad Labem, 10. října 2022 – Základní škola v Týnci nad Labem získala titul Fairtradová škola. Celorepublikově má u nás tento titul 34 škol a celosvětově se zapojuje více než 2000 škol, které ve výuce i mimo ni podporují společenskou odpovědnost a ekologickou i sociální udržitelnost. Žáci a učitelé školy dnes převzali titul od Jana Jíchy, vedoucího vzdělávání organizace Fairtrade Česko a Slovensko, a seznámili se při besedě s podmínkami pěstitelů kávy a banánů v Kostarice.
Předání titulu Fairtradová škola předcházela řada aktivit. Tématu spravedlivého obchodu se na škole věnují ve výuce již přes rok, ovšem zkušenosti s výukou ekologických a globálních témat mají ještě mnohem delší. Škola dokonce zvítězila v soutěži Recyklohraní ve Středočeském kraji, v rámci Česka byla čtvrtá a rovněž je držitelkou titulu Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje 2022. Šetrnost k životnímu prostředí zmiňuje ředitel Hynek Radouš také jako jeden z důvodů, proč se věnují tématu Fairtrade. Žáci v hodinách řešili cíle spravedlivého obchodu, přehled výrobků i možnosti zvyšování povědomí zapojením do informačních akcí. V roce 2021 a 2022 se zapojili do Férové snídaně, pikniku na podporu pěstitelů, i akce Výstava na stromech, která informuje o životě pěstitelů. Ve školní fairtradové řídicí skupině jsou zastoupeni členové ekotýmu: 11 žáků a 2 učitelky. Amálie Flachbartová, žákyně 8. třídy, popisuje důvod jejich zapojení: „Původně jsem se o myšlence Fairtrade dozvěděla na ekologickém kroužku. Jeho smysl vidím v tom, že zlepšujeme životní i pracovní podmínky v zemích Asie, Afriky a Latinské Ameriky. Můžeme tak pomáhat i na dálku tisíce kilometrů.“
Zapojení do kampaně popisuje i Lenka Hrnčířová, pedagožka v ZŠ Týnec nad Labem: „Mám radost z toho, že čím dál tím víc žáků, kolegyň a možná i obyvatel Týnce nad Labem kupuje vědomě fairtradové výrobky. Čím více jich nakoupíme, tím víc pomůžeme lidem z globálního Jihu. Sama jsem již nakoupila desítky výrobků – odměny za soutěže, odměny za účast při akci Ukliďme Česko, dárky pro žáky k Vánocům.“ V 9.A se věnovali tématu pěstování kakaa díky vzdělávacím lekcím Ochránci pralesa a Ve stínu kakaovníku. „Tato hodina byla pro žáky velmi přínosná. Viděli, jak žijí děti a jejich rodiny v zemích globálního Jihu. Dozvěděli se řadu nových informací o Fairtrade, o způsobech ochrany přírody. V 9.B proběhla na škole tematická hodina o Fairtrade a následně žáci v hodině českého jazyka psali sloh na téma bída,“ doplnila L. Hrnčířová.
Fairtradové školy přidávají globální rozvojová témata do výuky, využívají fairtradové výrobky a aktivně pracují na informování veřejnosti. Zapojení do kampaně školám přináší posílení dobrého jména, vzdělávání žáků praktickým příkladem, zajímavé náměty pro výuku a přidanou hodnotu ve srovnání s jinými školami. V České republice jsme si letos připomněli desáté výročí prvních Fairtradových škol.
Tato zpráva byla vydána s finanční podporou Evropské unie. Za obsah textu je výhradně odpovědná organizace Fairtrade Česko a Slovensko, z. s. a nemusí nutně odrážet stanoviska Evropské unie.