Přestože řezané květiny patří spolu s kávou, kakaem, banány a bavlnou mezi klíčové komodity, které mohou nést označení FAIRTRADE, na českém trhu byly (spolu s banány) až dosud tak trochu popelkou. Změnu přinesly teprve uplynulé měsíce, kdy čeští zákazníci dostali poprvé příležitost koupit květiny s touto etickou certifikací hned ve dvou obchodních řetězcích. Přinášíme rozhovor se zástupcem jednoho z nich s Tomášem Mylerem, vedoucím firemní komunikace Lidl Česká republika.
Co vás vedlo k zavedení fairtradových růží do nabídky květin?
Ve spolupráci s naší mezinárodní centrálou jsme vydali dokument Zásady udržitelného nákupu květin, kde se zavazujeme, že do konce roku 2019 budeme prodávat pouze certifikované květiny. Námi prodávané květiny jsou nejčastěji certifikovány podle standardů GlobalG.A.P., ale my jsme chtěli nabídku certifikovaných květin ještě dále rozšířit, a proto jsme se rozhodli pro fairtradové růže. V našem stálém sortimentu totiž máme už řadu produktů s certifikací Fairtrade, např. řadu výrobků obsahující kakao, kávu nebo vanilku. Mimo jiné i káva v automatech v našich prodejnách nese tuto certifikaci. Zároveň nepopíráme, že jsme chtěli být prvním řetězcem v ČR, který bude fairtradové květiny prodávat.
Budou v sortimentu trvale?
Trvale v sortimentu zatím bohužel nebudou, ale budeme se je snažit zákazníkům pravidelně nabízet.
Jaká byla reakce zákazníků, splnila očekávání?
Zákazníci v ČR jsou pořád velmi senzitivní na cenu, udržitelnost výrobku či jeho ekologické nebo sociální aspekty nejsou hlavní při rozhodování o koupi. Nicméně si myslíme, že i tímto krokem vysíláme k zákazníkům důležitý signál, že je potřeba zajímat se, za jakých podmínek vzniká zboží, které nakupujeme.
Jak jste zákazníkům tuto novinku komunikovali?
Tuto skutečnost pravidelně komunikujeme v letáku a na našich sociálních sítích. Při uvedení fairtradových růží nám také velmi pomohla organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která této zprávě věnovala velký prostor ve všech svých komunikačních kanálech.
Plánujete prodej i dalších fairtradových květin, které jsou v Evropě k dispozici: lilií, karafiátů?
Rádi bychom prodej dalších druhů fairtradových květin podpořili a aktuálně tuto možnost zvažujeme, ale nejsme nyní schopni s jistotou říci, zda se v naší nabídce skutečně objeví.
Jakými dalšími aktivitami se Lidl snaží podporovat udržitelnost, ať už v oblasti životního prostředí nebo v sociálních otázkách?
Náš udržitelný a odpovědný přístup v podnikání prochází všemi částmi hodnotového řetězce od přírodních zdrojů a zemědělství, dodavatelský řetězec a zpracování surovin přes náš vlastní provoz a procesy až po vztahy se zákazníky a vliv na společnost. Z konkrétních aktivit bych zmínil především odpovědné utváření sortimentu, kam patří právě závazek týkající se květin. O certifikaci se ale snažíme u řady dalších produktů: u kávy, čaje, čokolády, produktů z ryb a korýšů, palmového oleje a dalších. Dále je to např. dlouhodobá strategie REset Plastic, která si klade za cíl snížení plastové zátěže u obalů našich vlastních značek.