Praha, 7. května 2024 – V Česku v loňském roce dál rostly prodeje většiny kategorií fairtradového zboží. Výjimkou je fairtradová káva, jejíž prodeje v loňském roce poprvé meziročně klesly, a to o 9 %. Fairtradový příplatek za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, které pěstitelé vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, v loňském roce nicméně opět stoupl a činil téměř 43 milionů korun. Největší, téměř šedesátiprocentní podíl na tom mají prodeje fairtradového kakaa, kterého se v ČR prodalo 4 306 tun.
Letos slaví Fairtrade Česko a Slovensko 20 let působení v ČR. Pražené fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se za toto období prodalo 6 487 tun. To představuje 927 milionů šálků, tedy množství, které by naplnilo 22 olympijských plaveckých bazénů. Pokud by se veškerá fairtradová káva spotřebovaná za posledních 20 let v Česku naložila na vlak, musel by mít 130 vagónů.
Zároveň se za toto období v ČR prodalo 19 306 tun fairtradového kakaa, které by naplnilo téměř 200 nákladních letadel. „Fairtrade se během uplynulých dvou dekád v mnohém změnil. Původně jsme začínali v malých speciálních fair trade obchodech. Významný nárůst v prodejích přišel s poptávkou zákazníků a po vstupu fairtradového zboží do prodejů v řetězcích. Myšlenka hnutí, tedy spravedlivější odměna a důstojnější životní podmínky pro pěstitele, se ale nemění. A díky rostoucí popularitě a prodejům fairtradového zboží ji čím dál silněji podporují také Češi a Češky,” vysvětluje Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Loňský rok se charakterizoval výjimečným období extrémní inflace spojené s ekonomickým poklesem, růstem cen potravin a zvyšujícími se náklady na pěstování. To pocítili i prodejci fairtradových potravin. „Prodeje fairtradové kávy poklesly meziročně o 9 procent. Boom ale naopak zaznamenaly fairtradové banány, jejichž prodej vzrostl o 144 procent, a to hlavně díky tomu, že veškeré bio banány v řetězci Lidl jsou od loňského února nově zároveň fairtradové. Prodeje fairtradového kakaa rostly v důsledku toho, že obchodní řetězce používají fairtradové kakao do výrobků svých privátních značek,” vysvětluje Gabriela Kozlová, vedoucí obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko.
Fairtradový příplatek, který získali pěstitelé z Latinské Ameriky, Asie a Afriky za zboží prodané v ČR, tedy peníze navíc, jež pěstitelská družstva a zaměstnanecké organizace vynakládají na rozvoj komunit a zlepšení efektivity pěstování, dosáhl výše 42 766 000 Kč a celkově činil za dobu působení Fairtrade Česko a Slovensko 201 milionů CZK. Pěstitel kakaa ze západní Afriky, který vydělává zhruba jeden dolar denně, by musel na tuto částku pracovat neskutečných 23 000 let.
Podíl fairtradové kávy na celkové spotřebě klesl na 4 procenta
Fairtradové kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, se loni na našem trhu prodalo 1 268 tun, tedy o 9 % méně než v roce 2022. Jde o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 1014 tunám pražené zrnkové kávy. Z tohoto množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 145 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2023 téměř 14 a půl šálků fairtradové kávy (v roce 2022 to bylo 16 šálků kávy). Vztaženo k celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad (2,6 kg na osobu a rok), činí podíl fairtradové kávy 4,06 % (v roce 2022 to bylo zhruba 4,48 %).
Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Orlen Unipetrol v rámci svých provozoven Stop cafe na čerpacích stanicích Orlen (dříve Benzina), dále Lidl ČR, který nabízí fairtradovou kávu Lidl2go v rámci nápojových automatů ve svých provozovnách, OMV ČR v rámci konceptu Viva cafe. Fairtradovou kávu však nabízí i řada kaváren a lokálních pražíren, například Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee a řada dalších.
Z fairtradových komodit se tradičně nejvíce prodalo fairtradového kakaa, skokově vzrostly prodeje fairtradových banánů
O více než pětinu vzrostla v roce 2023 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa. Prodalo se ho celkem 4 301 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je společnost Kaufland a následuje je třetí největší prodejce fairtradového kakaa, společnost Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly tabulkové čokolády společnosti Lidl.
Skokanem roku se staly fairtradové banány, kterých se v ČR a na Slovensku prodalo v loňském roce 1768 tun, jedná se o 144% nárůst. Nejvíce se na tomto objemu podílí řetězec Lidl a následuje jej řetězec Kaufland. Dále je zákazníci naleznou v banánových džusech Pfanner. Od uvedení na trh v roce 2011 se v ČR a na Slovensku zkonzumovalo více než 4 140 tun fairtradových banánů. Kdybychom je seřadili za sebe, vytvořily by řadu dlouhou skoro 6 tisíc kilometrů a dosáhly by tak až do keňského Nairobi.
Jedenáctiprocentní nárůst u fairtradových růží, o něco poklesly prodeje fairtradové bavlny a zhruba o pětinu prodeje třtinového cukru
Řezaných fairtradových růží se v roce 2023 prodalo 4 761 000 stonků, což představuje meziroční nárůst o 11 %. Největší podíl na tomto objemu má řetězec Lidl a následují prodeje v Kauflandu. Od roku 2017 se v ČR prodalo 12 882 000 stonků fairtradových růží, respektive přes 1 800 000 kytic.
Mírně poklesly prodeje fairtradové bavlny. Po loňských 422 tunách letos vidíme pokles o 3 procenta na 419 tun. V letošním roce je největším prodejcem společnost Lidl, která nabízí svým zákazníkům nákupní tašky z fairtradové bavlny. Následuje společnost Vossen, která dodává ručníky a osušky. Třetím největším prodejcem fairtradové bavlny se stala společnost Brands Fashion, která dodává pracovní oblečení z fairtradové bavlny. Od roku 2011 se prodalo v ČR 1 796 tun fairtradové bavlny, to zhruba odpovídá hmotnosti 13 milionů triček.
Fairtradového třtinového cukru se loni v ČR spotřebovalo 180 tun (pokles o 22 % z loňských 231 tun). Lídrem v této oblasti je nováček, společnost Agrana, která vstoupila na trh s baleným třtinovým cukrem pod značkou Sugars of the World. Následuje společnost Lidl, která používá fairtradový cukr při výrobě některých svých tabulkových čokolád. Třetí příčku nově obsadila společnost dm drogerie, která má v nabídce bio třtinový cukr. Za posledních 20 let se prodalo v ČR 1 006 tun fairtradového cukru, toto množstvíby stačilo na upečení více než 5 milionů bábovek.
Známku FAIRTRADE znají dvě třetiny obyvatel ČR
Nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko si v březnu tohoto roku nechala od společnosti Median opět po roce zpracovat průzkum*, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 67 % českých spotřebitelů, 36 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. Pro srovnání v roce 2011 znalost známky FAIRTRADE v ČR podle průzkumu společnosti INESAN činila 21 %.Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 18 procent respondentů. Jednalo se o druhé nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (vyšší znalost zaznamenalo označení KLASA a na třetím místě se umístilo Bio). Ačkoli mezi pohlavími nespatřujeme v průzkumu signifikantní rozdíly, jsou to právě ženy (21 %), které FAIRTRADE znají vůbec nejvíce ze všech certifikátů o původu zboží. Otázka mapující spontánní znalost označení a certifikátů zaměřených na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích letos opět potvrzuje dominantní pozici známky Fairtrade, v tomto segmentu ji uvedla téměř třetina dotázaných (34 %).
* Projekt byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.