Klimatizovaná místnost je tichá soustředěním. Na stolech stojí v šálcích spousty vzorků kávy a lidé v zástěrách je právě zalévají horkou vodou. Ta musí být ohřátá v rozmezí 91 – 93 stupňů Celsia. Jinak se správně nerozvinou všechny tóny kávy. Vzápětí se místností ozývá specifické srkání. Testování kávy – tzv. cupping vstoupil do další fáze.
Testeři kávy spolu občas prohodí šeptem pár slov, ale jinak věnují plnu pozornost kávě a speciální mobilní aplikaci, do které zanáší svá hodnocení a pozorný posluchač může zaregistrovat i češtinu. Spolu s Martinem Třešňákem z pražírny FairBio, Václavem Lednickým z českého zastoupení Julius Meinl a Karolinou Sobotkovou z Tchibo Coffee Service jsme navštívili guatemalský Státní úřad pro kávu a zúčastnili jsme se soutěže fairtradové kávy Golden Cup. Přesněji Martin a Václav byli nominováni jako cuppeři, aby vybrali mezi středoamerickými finalisty tu nejkvalitnější fairtradovou kávu.
Soutěž Golden Cup letos oslavila desáté výročí. Před deseti lety se fairtradoví pěstitelé rozhodli upozornit na to, že fairtradová káva může být pěstována s ohledem na pracovní podmínky pěstitelů a životní prostředí a zároveň splňovat i vysoké nároky na kvalitu a být součástí světa výběrové kávy. Tedy té, která na hodnotící stupnici Specialty Coffee Association dosáhne více jak 80 bodů ze 100. „Chtěli jsme dokázat, že Fairtrade není jen etický a udržitelný, ale také kvalitní. O deset let později se nám to daří, mnoho kupujících vyhledá výběrovou fairtradovou kávu, protože již věří v kvalitu kávy od drobných fairtradových pěstitelů,” nám popsala Xiomara J. Paredes, ředitelka organizace CLAC, sítě fairtradových pěstitelů v Latinské Americe.
Spojení etické certifikace a kvalitní – výběrové kávy otevírá dveře k dalším obchodním partnerstvím. Potvrzuje to i Martin Třešňák z pražírny FairBio: „Největším překvapením z cesty pro mě byla kvalita fairtradových káv, které jsme při soutěži cuppovali. Během posledních dvou let se kvalita podstatně posunula. Překvapivé pro mě bylo setkání s pěstiteli z Kolumbie, od kterých dlouhodobě odebíráme kávu a na konferenci jsem je nečekal, ale setkal jsem se s řadou nových potenciálních dodavatelů a uvidí se, zda a s kým navážeme další spolupráci.”
Václav Lednický, ředitel českého zastoupení Julius Meinl, po cestě do Guatemaly vyzdvihl možnost více proniknout do problematiky Fairtrade a největší překvapením z cesty pro něj byla energie a vášeň pro kávu všech účastníků Golden Cupu: „Na základě této zkušenosti mohu dnes jednoznačně potvrdit, že Fairtrade a vysoká kvalita produktů se nevylučuje,” potvrdil po cestě.
Sepsal Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko, červen 2025