V současném světě čelíme velkým problémům od válečných konfliktů přes nerovnosti mezi lidmi až po dopady klimatických změn a ztrátu biodiverzity. Fairtrade může být součástí řešení, jak některým výzvám čelit, a počítají se i zdánlivě drobné kroky, třeba ve změně nákupního chování jednotlivců, firem a institucí. Proto už tento únor proběhne nová kampaň “Fairbruary – měsíc Fairtrade nákupů”, do které se zapojuje mnoho obchodníků a do něhož, jak věříme, se zapojí i řada spotřebitelů.
„Fairbruary je měsíční akce, během které chceme společně motivovat lidi, aby se zastavili, zamysleli a zkusili udělat malý krok směrem k férovější a udržitelnější budoucnosti. Aby nenakupovali více, ale aby více o nákupu přemýšleli a přemýšleli o původu surovin,“ vysvětluje Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Kreativu a grafiku vytvořili v agentuře Konektor podle vzoru z úspěšné kampaně v Německu, Dánsku a Švýcarsku. Aktivity budou probíhat po celý únor hlavně na sociálních sítích a podle zapojení jednotlivých partnerů. V Lidlu například představí fairtradové zboží v letácích a na stránkách Kuchyně Lidlu, kde šéfkuchař Roman Paulus využije fairtradové produkty při pečení krémové tyčinky s čokoládou nebo banánových lívanců.
Do kampaně se zapojí také influenceři např. Barbara Jagušak, Terka Koubková, Boris Hrivnak, Johana Bázlerová a Natalia Pažická, kteří obdrží balíčky s fairtradovými produkty.
Společnost Billa do těchto balíčků věnovala čokoládové lanýže, společnost Pfanner fairtradové džusy, Manner oplatky, společnost Fair Made čaje, pražírna FairBio výběrovou zrnkovou kávou a řada dalších. „Chovat se zodpovědně je naprosto zásadní součástí naší nákupní politiky. Proto je pro nás důležité, aby každému, kdo je součástí našeho dodavatelského řetězce, byly zajištěny řádné pracovní podmínky a aby za svou práci obdržel spravedlivou odměnu. Tu nejlepší cenu zároveň chceme nabízet také našim zákazníkům. Proto nás tato kampaň velmi těší,“ říká ředitel Nákupu společnosti Lidl Česká republika Konrad Senger.
I jeden zakoupený výrobek nebo bábovka upečená z fairtradového kakaa může být pro někoho na druhém konci světa příležitostí ke spravedlivějšímu životu. S Fairtrade mohou lidé v Africe, Asii a Latinské Americe dosáhnout lepších platových a pracovních podmínek, celosvětově je zapojeno do systému přibližně dva miliony pěstitelů. Fairtrade jim díky sociálním, ekologickým a ekonomickým standardům umožňuje uživit se důstojně vlastní prací a zároveň pečovat o životní prostředí.
V ČR a na Slovensku je nyní k dostání téměř 2 800 fairtradových výrobků. Nejoblíbenějšími fairtradovými produkty jsou v ČR kakao a káva. K dostání na českém trhu jsou také fairtradové růže, třtinový cukr, čaj, banány. U některých obchodníků lze koupit i fairtradovou bavlnu, víno, sušené ovoce, oříšky, džusy, limonády, ledovou kávu, kosmetiku, zmrzlinu nebo kokosové mléko.
Budeme rádi, pokud se spotřebitelé rozhodnou být součástí #Fairbruary a pomohou nám šířit tuto důležitou myšlenku.
Fairtrade Česko a Slovensko podporuje v ČR a na Slovensku povědomí o známce FAIRTRADE a jejích přínosech pro pěstitele z Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Kampaň s názvem “FAIRTRADE. Malá známka, ale dělá velké věci” startuje 1. října vizuálem se zrnkem kávy a sloganem „černá káva, světlá budoucnost“ při příležitosti Mezinárodního dne kávy.
Známka FAIRTRADE označuje zboží, které bylo vyrobeno v souladu se standardy férového obchodu, což znamená, že při jeho produkci byla dodržena přísná sociální, environmentální i ekonomická kritéria. Lidé ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky si díky ní mohou vlastní prací vydělat na důstojný život a za své kakao, kávu, banány, bavlnu nebo květiny dostávají odpovídající odměnu. Na polích a plantážích zároveň nesmějí pracovat jejich děti a pěstování může být šetrné k přírodě.
„Kampaní chceme v první řadě přitáhnout pozornost ke známce FAIRTRADE a zvýšit její spontánní i dovozenou znalost. Chceme ale také, aby si kupující uvědomili, co známka znamená a co za ní stojí. Díky tomu pak ocenili aktivním zájmem, vyhledáním informací či nákupem produktů, nejen snažení systému Fairtrade, ale i daného výrobce či obchodníka, který fairtradové produkty nabízí,” popisuje Lubomír Kadaně, výkonný ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. První vizuál kampaně pracuje s kávou, která je pro Fairtrade tradiční komoditou.
V obchodech je na produktech sice známka FAIRTRADE malá, ale pro zapojené pěstitele a pracovníky hodně znamená. Díky Fairtrade mají farmáři jistotu alespoň minimální ceny za svou produkci a jsou tak chráněni proti výkyvům na trhu. Kromě toho mají navíc k dispozici peníze ve formě fairtradového příplatku. O jeho využití rozhodují demokraticky hlasováním na schůzích a financují pomocí něj stipendia, staví školy a studny nebo zajistí lékařskou péči pro celou komunitu.
„Prodávat naši kávu v rámci systému Fairtrade je pro nás zásadní. Díky fairtradovému příplatku pomáháme pěstitelům měnit jejich životní podmínky. Podporujeme lepší zpracování jejich kávy, opravujeme jejich bydlení, organizujeme vzdělávací programy, chráníme životní prostředí. Začínali jsme na nule, nyní máme vlastní laboratoř kvality a výkupní místo,” potvrzuje Margarita Conde, ředitelka fairtradového kávového družstva ASOPROSIERRA z Kolumbie.
„Kampaní chceme posílit povědomí o známce FAIRTRADE. Zdůraznit její důležitost navzdory tomu, že je na produktech většinou poměrně malá. Právě kontrast její malé velikosti a velikosti jejího přínosu jsme promítli do hlavního sloganu kampaně. Podobný kontrast pak využíváme i v copywritingu u jednotlivých komodit.Proto černá káva a světlá budoucnost, hořká čokoláda a sladký pocit, křivý banán, rovná cena a více krásy, méně uhlíku u fairtradových růží. Káva a banány jsou první komodity, které představíme na podzim a v zimě, následovat budou na jaře čokoláda a růže,” prozrazuje Tadeáš Novák z agentury Konektor, kde vznikla kreativita kampaně a grafický návrh. Sazbu vytvořil externí grafik Filip Hauser.
Pojďme společně podpořit udržitelné nakupování
Pokud se zajímáte o udržitelnou spotřebu a chcete se zapojit do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálních sítích, sdílejte naše vizuály ke kampani a přihlašte se k odběru našeho newsletteru.
Fairtrade Česko a Slovensko podpořila další kampaní zvýšení povědomí české a slovenské veřejnosti o systému certifikace Fairtrade a hodnotách, které reprezentuje (spravedlivá odměna za práci, zákaz dětské a nucené práce, pěstování šetrné k životnímu prostředí). Kampaň s názvem “FAIRTRADE. Moje férová volba” odstartovala v říjnu při příležitosti Světového dne důstojné práce a trvala až do ledna 2022.
Tvářemi ročníku 2021 byli moderátorka Adela Vinczeová, herečka Zuzana Kronerová, kosmický inženýr Jan Lukačevič nebo publicista Bohumil Kartous a další. V rámci této kampaně v klipech a v obrazových materiálech společně představili hlavní podstatu Fairtrade: že systém podporuje zranitelné skupiny farmářů z Latinské Ameriky, Afriky a Asie, že jim dává možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek a pomáhá jim rozvíjet jejich podnikání. „Chci produkty vyráběné férově k lidem a šetrně k životnímu prostředí,” zdůraznila moderátorka Adela Vinczeová.„Nechci, aby kvůli mé kávě nebo čokoládě musely na polích pracovat děti,“ potvrdil například publicista a ředitel Pražského inovačního institutu Bohumil Kartous.
V printové kampani a na sociálních sítích vystupovalo celkem 7 českých a slovenských veřejně aktivních osobností (zachycených s nejtypičtějšími fairtradovými produkty – šálkem kávy, banány či čokoládou). Mezi osobnostmi byli kromě již citované moderátorky Adely Vinczeové a publicisty Bohumila Kartouse také herečka Zuzana Kronerová, herečka a psycholožka Angelika Sbouli, herec Juraj Kemka, kosmický inženýr Jan Lukačevič a tisková mluvčí mládežnické organizace Barbora Trojak.
Kampaň nafotili portrétní fotograf František Ortmann, držitel několika ocenění Czech Press Photo a slovenská fotografka Martina Mlčúchová, finalistka Slovak Press Photo 2020.
Fairtrade Česko a Slovensko přišla s kampaní FAIRTRADE. Moje férová volba v nelehké době. Pěstitelé kávy se potýkají s kombinací nevídaného sucha v Brazílii, útokem sarančat v Africe a negativními dopady pandemie covidu-19. „Jsme přesvědčeni, že i to je důvod, proč je právě teď potřeba téma udržitelného nakupování ve společnosti otevírat,” vysvětlovala Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko.
Dopady kampaně
Videa a vizuály k této kampani na Facebooku a Instagramu dosáhly v ČR a SR přes 16,5 milionů zobrazení. Bannery na GoogleAds a videa v rámci YouTube kanálu zaznamenaly dalších 23 milionů zobrazení. Dále je doplnila printová kampaň s inzertními vizuály ve 26 titulech (např. Forbes, Respekt, FOOD na Slovensku pak Plus 7 dní, Geo nebo Dobré jedlo. Souběžně běžela outdoor kampaň na více než 520 citylight nosičích v Praze, Bratislavě, Košicích a dalších městech ČR a SR.
„Celkově jsme na kampaň zatím zaznamenali velmi pozitivní ohlasy od široké veřejnosti. V zobrazení videokampaně na YouTube máme nárůst o více než 200 % oproti předchozí kampani,“ potvrzuje ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně.
Pojďme společně dál podpořit udržitelné nakupování
Pokud se zajímáte o udržitelnou spotřebu a chcete se zapojit do další podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálních sítích a přihlašte se k odběru našeho newsletteru.
Nevládní nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko na podzim 2020 spustila kampaň, která podpořila povědomí slovenské a české veřejnosti o systému certifikace Fairtrade a hodnotách, které reprezentuje. Těmi jsou především spravedlivá odměna za práci, zákaz dětské a nucené práce a pěstování šetrné k životnímu prostředí. Kampaň symbolicky startovala při příležitosti Světového dne důstojné práce v říjnu 2020.
Tváře kampaně
Herečka Zuzana Kronerová a cestovatel a spisovatel Ladislav Zibura ve videoklipech a v obrazových materiálech představili hlavní podstatu Fairtrade: to, že systém podporuje farmáře z Latinské Ameriky, Afriky a Asie, že jim dává možnost uživit se za důstojných podmínek vlastní prací a pomáhá jim rozvíjet jejich podnikání. „Není mi lhostejné, že i v dnešní době je naprosto běžné, že pěstitelé konvenční kávy nedostávají za svoji úrodu zaplaceno ani tolik, aby pokryli náklady na výrobu, nebo že kakao v západní Africe stále sbírají dva miliony dětí zapojených do nelegální práce,” vysvětlila své zapojení do kampaně Zuzana Kronerová.
Ladislav Zibura miluje kávu a pokud si na ni chce pochutnat, chce stále vědět, že si ji nevychutnává na úkor chudoby pěstitelů: „Fairtrade vnímám jako farmářský trh na dálku. Vím, že nakupuji od pěstitelů, kteří svojí práci dělají dobře – a zároveň mám jistotu, že jsou za ni slušně zaplaceni. To je pro mě návrat ke kořenům etického obchodu.“ Ladislavovi Ziburovi se zároveň líbilaí možnost většího vědomí původu a propojení lidí: „Díky Fairtrade pěstitelé dostávají nejen slušně zaplaceno, ale zároveň vidí, že na nich zákazníkům záleží. Zákazníci zase vědí, v jakých podmínkách jejich oblíbený produkt vznikal. A přesně v tomhle propojení lidí mezi kontinenty vidím velký smysl.”
Hlavní tváře kampaně Moje férová volba nafotil fotograf František Ortmann, držitel několika ocenění Czech Press Photo.
Dopady kampaně
Kampaň jsme představili na vizuálech inzertně v českých tištěných magazínech Apetit, Mariannne a Nový prostor, na Slovensku pak v obdobných titulech Eva, GEO a Dobré jedlo. Souběžně jsme v říjnu a listopadu 2020 realizovali kampaň na více 400 citylight a LCD nosičích po Praze, Bratislavě a v různých regionech ČR.
Kampaň probíhala také velmi aktivně v online prostředí, kde napříč sociálními sítěmi a webovými stránkami měla celkem více než 7,5 mil zobrazení. Video s Ladislavem Ziburou na YouTube vidělo například 460 000 lidí, se Zuzanou Kronerovou 240 000 lidí. Celkově na českém a slovenském YouTube kanálu videa ke kampani zaznamenala přes milion a půl zobrazení, jednotlivé bannery přes 2 miliony a téměř 4 miliony zobrazení na Facebooku a Instagramu.
Celkově jsme na kampaň zaznamenali velmi milé a pozitivní ohlasy od široké veřejnosti a na podzim 2021 na ni plánujeme navázat.
Známka FAIRTRADE
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování.
Pokud se zajímáte o udržitelnou spotřebu a chcete se zapojit do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálních sítích a přihlašte se k odběru našeho newsletteru
Navigace
Bavlněné noviny
Fairxeso aneb férové pexeso – náhled (CZ)
Prezentace Příběh Theresy
Vzdělávací hra Fairtradový AZ kvíz
Vzdělávací hra Kostarika
Vzdělávací lekce Cena kakaa
Vzdělávací lekce Geneticky modifikovaná bavlna
Vzdělávací lekce Kávová krize
Vzdělávací lekce Není plantáž jako plantáž
Vzdělávací lekce Ochránci pralesa
Vzdělávací lekce Role ve Fairtrade
Vzdělávací lekce Záhada levných banánů
Vzdělávací lekce Seznámení s mapou
Vzdělávací lekce Ve stínu kakaovníku
Vzdělávací lekce Základní potřeby
Přehled TOP 5 globálního vzdělávání (CZ)
Férový svět (CZ)
Vzdělávací lekce Cena kakaa (CZ)
Květinové noviny 2023 (CZ)
Kávové noviny 2022 (CZ)
Kakaové noviny 2019 (CZ)
Jak funguje Fairtrade (CZ, brožura)
Fairtrade – udržitelný obchod: Jak Fairtrade naplňuje Cíle udržitelného rozvoje OSN (CZ)