Fairtradová města jsou mezinárodní iniciativou označování míst, kde je podporována a zviditelňována myšlenka fair trade. Iniciativa odstartovala ve Velké Británii v roce 2001 a v lednu 2011 se ke kampani přidala také Česká republika díky spolupráci nevládních organizací Fairtrade Česko a Slovensko, NaZemi a Ekumenické akademie. Kampaň od roku 2019 koordinuje Fairtrade Česko a Slovensko. Cílem kampaně je podporovat pěstitele v zemích Asie, Afriky a Latinské Ameriky jak podporou prodejů fairtradových výrobků, tak zvyšováním povědomí o situaci pěstitelů kávy, kakaa nebo banánů a dopadech systému Fairtrade na jejich životy.
Jak se můžete stát Fairtradovým městem?
Ve Fairtradových městech funguje řídicí skupina, která plánuje informační a osvětové akce k podpoře fair trade. Města musí pro získání titulu naplnit pět kritérií:
Je vytvořena místní řídicí skupina za účelem podpory fair trade ve městě.
Město oficiálně podporuje fair trade (podpora fair trade je součástí strategických dokumentů).
V místních obchodech a kavárnách jsou dostupné fairtradové produkty.
Místní organizace (školy, nevládní organizace, knihovny apod.) podporují fair trade.
Fairtradové školy jsou součástí kampaně Fairtradová města. Ve školách funguje řídicí skupina plánující osvětové a vzdělávací akce školy. Pro získání titulu musí naplnit pět kritérií:
Na škole funguje řídicí skupina za účelem podpory fair trade.
Kampaň Fairtradová města je součástí mezinárodní kampaně Fairtrade Towns. Ta začala v roce 2001 ve Velké Británii ve městě Garstang. Úvodní impuls ke společnému podporování fairtradových výrobků ve městě Garstang dal Bruce Crowther z organizace Oxfam. Během pár měsíců mělo povědomí o známce Fairtrade 70 procent místních lidí a rychle stouply i prodeje fairtradových výrobků. Společně s britskou organizací Fairtrade Foundation stanovili cíle a akční plán i pro další města, která by chtěla podporovat fair trade. Do roku 2006 se přidalo přes 200 britských měst a do roku 2009 jich bylo 448. Kampaň je nyní celosvětová, je do ní zapojeno přes 2000 měst z 30 zemí.
Do rozjezdu kampaně u nás a převedení 5 kritérií do českého prostředí se zapojily v roce 2010 členové tří českých nevládních organizací, které se fair trade věnovaly už od roku 2004: Fairtrade Česko a Slovensko, NaZemi a Ekumenická akademie. Kampaň byla spuštěna v lednu 2011 a prvními Fairtradovými městy se u nás stala 14. září 2011 současně města Litoměřice a Vsetín. Na začátku roku 2019 bylo v České republice 12 Fairtradových měst, 26 Fairtradových škol a 11 Fairtradových církevních sborů.
Od roku 2019 se spolu koordinující organizace především z finančních důvodů domluvily na změně vedení kampaně. Jediným koordinátorem je nyní Fairtrade Česko a Slovensko. Ekumenická akademie a NaZemi budou na kampani dále spolupracovat jako partneři. Plánujeme přidávat další organizace, které se zabývají příbuznými tématy, abychom společně umožňovaly zapojeným lidem z měst a škol věnovat se městům a školám věnovat globálnímu vzdělávání a osvětě.
V kampani se snažíme podporovat aktivitu lidí v českých regionech, která směřuje ke zvyšování povědomí o globálních souvislostech a životech lidí ve světě. Věříme, že fair trade pomáhá lidem žít lepší životy a představuje ukázku spravedlivějšího systému mezinárodního obchodu.
V rámci koordinace se věnujeme osobnímu kontaktu se členy řídicích skupin z měst a škol, sdílení příkladů dobré praxe a podporovat v samostatné činnosti mj. rozšiřováním nabídky zapojení do osvětových akcí a věnování se globálnímu vzdělávání.
Pro zapojené lidi vytváříme pravidelně přehled podpory (o ten aktuální si napište), který ukazuje možnosti osvětových akcí pro veřejnost a globálního vzdělávání.
Titul je možné získat po naplnění 5 kritérií. Jako první většinou vzniká v místě řídicí skupina – parta lidí, která se párkrát za rok k tématu sejde a vymýšlí, jaké vzdělávací, osvětové a spotřební kroky může ve svém místě udělat. Po ustanovení kontaktní osoby napište Standovi, založíme vám na webové stránce kampaně profil města/školy, jako to má například město Hodonín na www.fairtradovamesta.cz/hodonin.
Pro vytvoření svého malého akčního plánu k podpoře fair trade se řídící skupina může inspirovat v průvodci ke kampani (pro města nebo pro školy) nebo v konkrétních příkladech dobré praxe ze soutěže Fairtradový počin roku.
Úspěchy v naplňování 5 kritérií průběžně přidáváme do profilu města/školy na webu kampaně. Pokud má řídicí skupina pocit, že naplňuje všechny kritéria, vyplňuje žádost o získání titulu. Tu zasílá nejprve na opoznámkování Standovi. Tým z Fairtrade ČS se pak nad žádostí sejde a zasílání žadateli výsledek posouzení s případnými dalšími tipy. V případě kladné reakce se společně domlouváme na termínu slavnostního předávání. U měst probíhá před tímto krokem osobní audit v místě.
Vedoucí kampaní a dokumentarista: Stanislav Komínek Fairtrade Česko a Slovensko +420 774 737 176 stanislav.kominek@fairtrade.cz
Navigace
Bavlněné noviny
Fairxeso aneb férové pexeso – náhled (CZ)
Prezentace Příběh Theresy
Vzdělávací hra Fairtradový AZ kvíz
Vzdělávací hra Kostarika
Vzdělávací lekce Cena kakaa
Vzdělávací lekce Geneticky modifikovaná bavlna
Vzdělávací lekce Kávová krize
Vzdělávací lekce Není plantáž jako plantáž
Vzdělávací lekce Ochránci pralesa
Vzdělávací lekce Role ve Fairtrade
Vzdělávací lekce Záhada levných banánů
Vzdělávací lekce Seznámení s mapou
Vzdělávací lekce Ve stínu kakaovníku
Vzdělávací lekce Základní potřeby
Přehled TOP 5 globálního vzdělávání (CZ)
Férový svět (CZ)
Vzdělávací lekce Cena kakaa (CZ)
Květinové noviny 2023 (CZ)
Kávové noviny 2022 (CZ)
Kakaové noviny 2019 (CZ)
Jak funguje Fairtrade (CZ, brožura)
Fairtrade – udržitelný obchod: Jak Fairtrade naplňuje Cíle udržitelného rozvoje OSN (CZ)