Moje férová volba

Nevládní nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko na podzim 2020 spustila kampaň, která podpořila povědomí slovenské a české veřejnosti o systému certifikace Fairtrade a hodnotách, které reprezentuje. Těmi jsou především spravedlivá odměna za práci, zákaz dětské a nucené práce a pěstování šetrné k životnímu prostředí. Kampaň symbolicky startovala při příležitosti Světového dne důstojné práce v říjnu 2020.

Tváře kampaně

Herečka Zuzana Kronerová a cestovatel a spisovatel Ladislav Zibura ve videoklipech a v obrazových materiálech představili hlavní podstatu Fairtrade: to, že systém podporuje farmáře z Latinské Ameriky, Afriky a Asie, že jim dává možnost uživit se za důstojných podmínek vlastní prací a pomáhá jim rozvíjet jejich podnikání. „Není mi lhostejné, že i v dnešní době je naprosto běžné, že pěstitelé konvenční kávy nedostávají za svoji úrodu zaplaceno ani tolik, aby pokryli náklady na výrobu, nebo že kakao v západní Africe stále sbírají dva miliony dětí zapojených do nelegální práce,” vysvětlila své zapojení do kampaně Zuzana Kronerová.

Ladislav Zibura miluje kávu a pokud si na ni chce pochutnat, chce stále vědět, že si ji nevychutnává na úkor chudoby pěstitelů: „Fairtrade vnímám jako farmářský trh na dálku. Vím, že nakupuji od pěstitelů, kteří svojí práci dělají dobře – a zároveň mám jistotu, že jsou za ni slušně zaplaceni. To je pro mě návrat ke kořenům etického obchodu.“ Ladislavovi Ziburovi se zároveň líbilaí možnost většího vědomí původu a propojení lidí: „Díky Fairtrade pěstitelé dostávají nejen slušně zaplaceno, ale zároveň vidí, že na nich zákazníkům záleží. Zákazníci zase vědí, v jakých podmínkách jejich oblíbený produkt vznikal. A přesně v tomhle propojení lidí mezi kontinenty vidím velký smysl.”

Hlavní tváře kampaně Moje férová volba nafotil fotograf František Ortmann, držitel několika ocenění Czech Press Photo.

Dopady kampaně

Kampaň jsme představili na vizuálech inzertně v českých tištěných magazínech Apetit, Mariannne a Nový prostor, na Slovensku pak v obdobných titulech Eva, GEO a Dobré jedlo. Souběžně jsme v říjnu a listopadu 2020 realizovali kampaň na více 400 citylight a LCD nosičích po Praze, Bratislavě a v různých regionech ČR.

Kampaň probíhala také velmi aktivně v online prostředí, kde napříč sociálními sítěmi a webovými stránkami měla celkem více než 7,5 mil zobrazení. Video s Ladislavem Ziburou na YouTube vidělo například 460 000 lidí, se Zuzanou Kronerovou 240 000 lidí. Celkově na českém a slovenském YouTube kanálu videa ke kampani zaznamenala přes milion a půl zobrazení, jednotlivé bannery přes 2 miliony a téměř 4 miliony zobrazení na Facebooku a Instagramu.

Celkově jsme na kampaň zaznamenali velmi milé a pozitivní ohlasy od široké veřejnosti a na podzim 2021 na ni plánujeme navázat.

Známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování.

Pokud se zajímáte o udržitelnou spotřebu a chcete se zapojit do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálních sítích a přihlašte se k odběru našeho newsletteru.